Start » Bygga muskler på vegetarisk kost

Bygga muskler på vegetarisk kost

vegetariskFör att bygga muskler krävs en kombination av styrketräning från till exempel Taekwondo och en näringsrik, balanserad kost. Eftersom en styrketränande individ behöver mer protein än icke tränande, är det många som tror att det är omöjligt att bygga muskler på en vegetarisk kost. Även om animalisk kost rent generellt är mer proteinrik, finns det flera vegetariska alternativ som är proppfulla med näring. Så nu kan man lugnt sluta med animalier även om man försöker bygga muskler.

Vegetarisk kost för muskelmassa

  • Olika typer av bönor. Framförallt kidneybönor innehåller lika mycket protein som kött. Förutom det innehåller de också andra nyttigheter som hjälper till vid träning, som järn och magnesium.
  • Både röda och gröna linser innehåller stora mängder protein såväl som fibrer och ett flertal vitaminer och mineraler. Linser är ett utmärkt vegetariskt alternativ till kött då det inte bara är billigt utan också kan ersätta kött i exempelvis pajer och gratänger.
  • Quinoa är ett bra alternativ till vitt ris då det innehåller mer protein och viktiga mineraler som magnesium och zink, båda behövs för muskeltillväxt. Det innehåller också ganska mycket kolhydrater vilket hjälper till att hålla musklerna välförsedda med energi.
  • Sojadryck är ett utmärkt alternativ till mjölk då proteininnehållet är likartat och man lätt kan få i sig större mängder.

Både vegetarisk och vegansk kost fungerar alltså utmärkt för att bygga muskler så länge man äter varierat och i tillräckliga mängder. En svårighet vid vegetarisk kost är att den ofta är kalorisnål. För att bygga muskler så effektivt som möjligt är det lämpligt att ligga på en kaloribalans, eller kanske till och med ett litet kaloriöverskott så att muskeltillväxten inte avstannar. Det är alltså rekommenderat att man säkerställer att kosten motsvarar det antal kalorier man normalt sett bränner på en dag och man ska även ha i åtanke att träningen i sig bränner kalorier.

Man behöver alltså äta lite extra under träningsdagarna och precis som för icke-vegetarianer är det särskilt lämpligt att få i sig några extra kalorier efter träningspasset. Anledningen till detta är för att snabbt förhindra muskelnedbrytning och stimulera återhämtningen.