Start » Kost vid träning

Kost vid träning

kostFör den som vill börja träna, eller för den delen kanske har hållit på ett tag, kan det kännas som om kosten är svår att lägga upp, men det är faktiskt ganska enkelt. Det finns egentligen bara två aspekter att ha i åtanke vad gäller kost vid träning: näring och energi.

Den optimala kosten

Näring utgörs av kolhydrater, fett och protein vilka gör olika sorts nytta i kroppen. Fett är till exempel nödvändigt för upptaget av vissa vitaminer, och essentiella fettsyror är absolut nödvändiga för att kroppens celler ska fungera normalt. Kolhydrater är främst till som energi, och lagras i form av glykogen i muskler och lever och det är glykogenet som kroppen använder sig av för att förse musklerna med energi under träning. Proteiner bygger upp kroppens vävnader, till exempel muskler och hud.

Alla människor behöver få i sig en balanserad kombination av alla tre näringsämnen, men för den tränande människan ser behovet lite annorlunda ut. Oavsett om man fokuserar på konditions- eller styrketräning, eller kanske till och med en kombination, så har man större proteinbehov än en människa som inte tränar alls. Förutom protein har tränande människor behov av mer kolhydratrik kost än icke tränande, eftersom kroppens förråd av lagrade kolhydrater går åt under träning. Fyller man inte på glykogenförrådet efter träning kommer man inte kunna att träna särskilt hårt vid nästa träningstillfälle, eftersom musklerna blir utan bränsle.

Det är också viktigt att få i sig alla vitaminer och mineraler man behöver, helst genom att vara noga med att äta en varierad kost, men det går också att substituera med en multivitamin om så behövs. Sedan ska man inte glömma bort att dricka tillräckligt med vatten även de dagar man inte tränar, men extra viktigt blir det vid hårdträning då man annars lätt blir uttorkad.

Sist men inte minst måste man få i sig tillräckligt med energi i form av kalorier, för att orka träna. Det går alldeles utmärkt att träna på en kalorisnål kost, men då måste man vara extra noga med att få i sig balanserad och näringsriktig mat.